Το «βαρύ χαρτί» του Τουρισμού κι ο «αυτόματος πιλότος» της Πολιτείας!
EΦΗ ΚΑΛΑΜΠΟΥΚΙΔΟΥ-ΞΕΝΑΓΟΣ,ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΞΕΝΑΓΩΝ
«Η ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΦΕΘΗΚΕ ΣΤΗ... ΜΟΙΡΑ ΤΗΣ»
«Όσον αφορά στην αναγνώριση του ρόλου του ξεναγού από την ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού δυστυχώς τα τελευταία χρόνια ο χειρισμός του μέλλοντος του επαγγέλματός μας λειτουργεί στον αυτόματο πιλότο κι επαφίεται στη διάθεση κάθε «αρμόδιου» δημόσιου υπαλλήλου που συνήθως δεν ενδιαφέρεται για τη διατήρηση της ποιότητας, παρά μόνο να μην επιβαρυνθεί με περισσότερο φόρτο εργασίας», λέει με πίκρα η Έφη Καλαμπουκίδου και συνεχίζει: «Μέγιστη απόδειξη είναι ότι από την αρχή της κρίσης στη χώρα μας αφέθηκε στη μοίρα της το σύνολο της τουριστικής εκπαίδευσης που παράγει σωστούς επαγγελματίες για την «βαριά βιομηχανία» μας, αφού όλες οι τουριστικές επαγγελματικές σχολές μας έκτοτε υπολειτουργούν. Στην περίπτωσή μας, η λειτουργία της Σχολής Ξεναγών ανεστάλη κι έχει να δεχτεί σπουδαστές εδώ και 7 χρόνια! Μια άριστη σχολή που ως το 2010 λειτουργούσε ανελλιπώς σε 3-4 μέρη της χώρας μας ταυτόχρονα, με διάρκεια 2,5 χρόνων και πολλή πρακτική άσκηση του σπουδαστή σε εκπαιδευτικές εκδρομές σε όλη την Ελλάδα. Διαθέταμε μια Σχολή-πρότυπο για όλες τις ξένες χώρες.
»Σκεφτείτε μόνο, ότι τις προηγούμενες δεκαετίες, το 80% των αποφοίτων-διπλωματούχων ξεναγών του ΕΟΤ και του Υπουργείου Τουρισμού ήταν πτυχιούχοι κι άλλων ΑΕΙ, πάντοτε με αυστηρές εξετάσεις και με άριστα αποδεδειγμένη χρήση των ξένων γλωσσών που ξεναγούσαν στην χώρα μας...
»Τα τελευταία χρόνια διαπιστώνουμε ότι έχει πέσει κατακόρυφα το επίπεδο των νέων ξεναγών που μέχρι τώρα έχουν ως μόνη δυνατότητα κι επιλογή να καταρτιστούν σε δίμηνα ταχύρρυθμα σεμινάρια που διοργανώνουν κατά τόπους ΑΕΙ επί πληρωμή, τα οποία όμως καμία σχέση δεν έχουν με την συστηματική επαγγελματική εκπαίδευση των Σχολών Ξεναγών μας.
»Το 2013 ήρθε το τελειωτικό χτύπημα, αφού το Υπουργείο Τουρισμού κατάργησε και τις ειδικές προφορικές εξετάσεις επάρκειας στις ξένες γλώσσες που πριν ήταν υποχρεωτικές κι ειδικά σχεδιασμένες για ξεναγούς και σπουδαστές σχολής ξεναγών σε ινστιτούτα και πρεσβείες, με βάση το 16 στα 20 στη βαθμολογία. Έτσι, η διαφορά στο επίπεδο των ξένων γλωσσών που χρησιμοποιούνται από ξεναγούς είναι ολοφάνερη, πρόβλημα που έχουν παραδεχθεί οι διδάσκοντες στα ταχύρρυθμα αυτά σεμινάρια, οι ίδιοι οι καταρτιζόμενοι σπουδαστές και οι εργοδότες μας, τουριστικοί πράκτορες χαριστική βολή με την κατάργηση των εξετάσεων ήρθε εντελώς αδικαιολόγητα κι ενώ δεν στοίχιζαν τίποτε στο ελληνικό κράτος, αφού οι ίδιοι οι ξεναγοί πλήρωναν τα εξέταστρα. Όταν αποδεδειγμένα σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου οι μελλοντικοί ή οι ήδη επαγγελματίες ξεναγοί δίνουν υποχρεωτικά προφορικές εξετάσεις στη γλώσσα που δεν είναι η μητρική τους, η Ελλάδα πρωτοτύπησε για άλλη μια φορά, καταργώντας τις!
»Όλα αυτά είναι απίστευτα και εξαιρετικά λυπηρά να τα βλέπεις να συμβαίνουν σε μια κατεξοχήν τουριστική χώρα, που έδωσε την τεχνογνωσία της σε πολλές άλλες στην εκπαίδευση επί χρόνια.
»Έχω διαπιστώσει, ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού δεν ενδιαφέρεται τελικά για την ουσία της εκπαίδευσης, αλλά για το φαίνεσθαι. Εμάς αυτό δε μας ενδιαφέρει. Να πούμε δηλαδή ότι ξανανοίγουν οι σχολές ξεναγών για τα μάτια του κόσμου. Δεν έχει νόημα. Άδικα θα σπαταληθούν κρατικοί πόροι, αν καταλήξουμε να έχουμε άλλο ένα ανούσιο σεμινάριο κατάρτισης, στο οποίο όλοι θα μπαίνουν χωρίς εξετάσεις κι όλοι θα αποφοιτούν επιτυχώς στο τέλος, αλλά θα το έχουμε απλά μετονομάσει σε «σχολή ξεναγών».
ΟΙ ΑΚΑΡΠΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΝΑ ΜΠΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ
»Εγώ προσωπικά συμμετείχα επί 3 χρόνια σε ευρωπαϊκή ομάδα εργασίας της CEN, μαζί με άλλους εμπειρογνώμονες από όλες τις χώρες, ώστε να διαμορφώσουμε το ευρωπαϊκό πρότυπο ΕΝ15565 για την τυποποίηση της εκπαίδευσης του ξεναγού στην Ευρώπη, μεταφέροντας την τεχνογνωσία και το πρόγραμμα των σχολών ξεναγών της Ελλάδας στο εξωτερικό. Καταφέραμε το 2008 να ψηφιστεί από όλες τις χώρες ως πρότυπο προς ενσωμάτωση στα εθνικά δίκαια των ευρωπαϊκών χωρών.
»Έκτοτε προσπαθούμε να το εφαρμόσουμε ως Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία σε όσο περισσότερες χώρες γίνεται για την βελτίωση της εκπαίδευσης του επαγγελματία ξεναγού. Η χώρα μας είχε τόσα χρόνια αυτό το διαμάντι της επαγγελματικής εκπαίδευσης, αλλά το απαρνήθηκε για να της επιβάλλονται εκ των άνω κάθε λογής ξένοι εμπειρογνώμονες, συνήθως βορείων χωρών που έρχονται κατά καιρούς να μας δώσουν τα φώτα τους στον τουρισμό και να ξαναανακαλύψουν τον τροχό.
»Η τουριστική ηγεσία και συγκεκριμένα η Υπουργός μας κ. Κουντουρά, που έχει δημόσια δεσμευτεί για την επαναλειτουργία της Σχολής Ξεναγών της Αθήνας καταρχήν από το Σεπτέμβριο φέτος, έχει καθαρά την πολιτική ευθύνη και το χρέος να επαναφέρει τις εξετάσεις ξένης γλώσσας στα προφορικά και την απαιτητική εκπαίδευση του ξεναγού στην Ελλάδα, όπως την ξέραμε επί δεκαετίες κι όπως επιβραβεύτηκε από τον CEDEFOP ως μοντέλο επαγγελματικής εκπαίδευσης για εξαγωγή σε άλλες χώρες.
»Οτιδήποτε διαφορετικό θεσπιστεί από το Υπουργείο Τουρισμού από το σύγχρονο ευρωπαϊκό πρότυπο που έχει διαμορφωθεί από όλες τις χώρες μαζί και που υιοθετείται σταδιακά από όλες τις χώρες της Ε.Ε., λυπάμαι που το λέω, αλλά δε θα έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα.
»Απευθύνω λοιπόν κατεπείγουσα και ανοιχτή έκκληση αγωνίας προς το Υπουργείο Τουρισμού εκ μέρους ολόκληρου του κλάδου των ξεναγών που έχω την τιμή να εκπροσωπώ».